Tips & oefeningen om je vakantiekilo's kwijt te raken!

Net terug van vakantie? Of alweer aan het werk en wil je toch graag die vakantiekilo's er weer af hebben?
Wij geven je een paar tips en de perfecte oefeningen om weer snel in shape te zijn!

Je hebt vast genoten van je welverdiende vakantie; lekker relaxen, zwemmen (of eigenlijk dobberen) en veel eten en drinken. Vooral die laatste twee zijn de boosdoeners voor wat extra gewicht dat je weer mee terugneemt naar huis (i.c.m. veel relaxen is dat HET recept;))

Dit wil je na de vakantie eigenlijk toch wel weer kwijt. Helaas gaat ook dit niet zomaar en zul je er echt zelf wat aan moeten doen. Probeer dus zo snel mogelijk weer in een ritme te komen waarin ook sporten een plaats heeft. Je zult zien hoe heerlijk het is en hoe fijn jij je weer voelt als je weer in dit ritme zit. (Tip: zoek een sportbuddy zodat je elkaar kunt motiveren!)

Verlies je vakantiekilo-tips:

-Start nu!
Blijf het niet uit stellen, dan wordt het nooit wat.

-Verban alcohol
Naja, oké, eentje in het weekend mag..

-Drink veel water.
Dit zorgt voor een verzadigd gevoel en helpt je afvalstoffen uit je lichaam te krijgen.

-Eet gezond.
Makkelijker gezegd dan gedaan, je eet al snel te veel calorieën. Probeer daarom eens een app waarmee je je calorie -inname makkelijk bij kan houden.

-Doe niet alleen cardio maar doe vooral ook krachttraining.
Spieren helpen je namelijk vet te verbranden!

De beste oefeningen om je vakantiekilo's kwijt te raken

Wist je dat je helemaal niet veel nodig hebt om een full body workout te doen? Zo kun je ook lekker thuis of ergens buiten sporten en train je ook nog eens je hele lichaam!

Een populair product hiervoor is de fitness elastiek set .

Deze set bevat verschillende elastieken met elk een eigen weerstand. Zo kun je veel variëren en blijf je je spieren stimuleren waardoor je vet blijft verbranden.

De oefeningen die je het beste kunt doen met fitness elastieken:

1. Squat

Zet je voeten op het weerstandselastiek en doe je hoofd door de opening zodat het elastiek eigenlijk om je nek zit. Duw het elastiek een beetje uit elkaar. Maak nu een squat.

(Leuk weetje: De squat is een van de meest fundamentele functionele bewegingen in ons leven. Vanaf het moment dat we een paar maanden oud zijn en leren lopen, maken we al de squat beweging.)

squats en billen fitness elastiek

Spiergroep: bovenbeen, bilspier

 

2. Front raise

Sta rechtop met je rechtervoet voor. Houd de handvatten voor je, iets lager dan je heup en met gestrekte armen. Verhoog je armen voor je tot schouderhoogte en houd de positie even vast. Laat je armen vervolgens weer rustig terugkeren naar de startpositie. Herhaal 5 tot 15 keer per set.

Spiergroep: core en bovenrug

 

3. Kick Backs

Ga op handen en knieën op je matje. Houdt de handvatten goed vast op borsthoogte. Klem het elastiek achter je rechtervoet. Zorg er voor dat je rug in een rechte houding is. Span je bul en buikspieren goed aan en trap, zo ver en krachtig mogelijk, naar achteren. Laat je been langzaam weer terug komen in de start positie. Herhaal deze oefening 10 keer en wissel dan van been.

 

Spiergroep: benen en billen

 

4. Torso oefening

Voor deze oefening gaan we de torso (ook wel schuine buikspieren genoemd) in combinatie met de biceps trainen. De biceps zijn bovenkant van je armen, oftewel de meest zichtbare armspieren. Voor deze oefening ga je wederom in het midden van het elastiek staan. Hef vervolgens het elastiek omhoog en draai vervolgens in naar links, vervolgens ga je kort terug naar de beginpositie en draai je naar rechts. Op deze manier herhaal je de oefening enkele keren achter elkaar.

torso en biceps fitness elastiek

Spiergroep: schuine buikspieren

5. Schouders

Ga op je elastiek staan en zorg dat je beide handgrepen goed vast hebt. Strek vervolgens je linkerarm uit boven je hoofd. Laat daarna het elastiek weer rustig zakken ter hoogte van je schouders. Herhaal deze oefening een aantal keer en wissel dan van arm.

fitness elastiek biceps schouders

Spiergroep: schouders, biceps

Probeer deze oefeningen meerdere malen te herhalen en zorg er voor dat je jezelf blijft uitdagen. Misschien volgende week dus een wat zwaardere weerstand proberen? Probeer het!

Bestel hier je fitness elastieken en begin morgen!

Andere interessante artikelen die kunnen helpen:
-Krachttraining voor thuis
-Kettlebells en dumbells; hoe val je er mee af?
-De voordelen van krachttraining voor vrouwen
-Trainen met weerstandselastieken + GRATIS schema