Krachttraining voor vrouwen? Jazeker!

Trainen met gewichten heeft ontzettend veel voordelen. Ja, ook voor vrouwen! 

Veel vrouwen denken snel gespierd te worden als ze met krachttraining beginnen, maar dat is echt niet zo.

Om echt gespierd te worden heb je namelijk 2 dingen echt nodig: veel trainingsmomenten en de juiste hormonen. En voornamelijk dat laatste maakt het verschil! Het gaat hierbij om het hormoon testosteron, en laat dit nou net het hormoon zijn wat vrouwen veel minder aanmaken dan mannen. Hierdoor groeien je spieren lang niet zo snel en worden ze ook echt niet zo enorm.

Maar waarom zou je dan toch met krachttraining beginnen?

We zetten de 10 belangrijkste redenen voor je op een rijtje:

  1.  Strakker lichaam
    Door krachttraining bouw je meer spierweefsel op en verbrand je meer calorieën. Hierdoor creëer je een strakker silhouet.
  2. Je valt af 
    Door krachttraining val je af omdat spieren vet verbranden. Dus zelfs na een training verbruikt je lichaam nog energie! Zelfs als je op de weegschaal geen verschil ziet kun je alsnog flink wat massa verloren zijn. Spieren wegen immers meer dan vet.
  3. Betere stofwisseling
    Doordat je in rust ook meer energie verbruikt betekent dit dat je stofwisseling een boost heeft gekregen en meer vetten verbrandt. Het is dan ook goed om wekelijks aan krachttraining te doen.
  4. Minder kans op ouderdomsziekten
    Wist je dat je met krachttraining het risico op diabetes verlaagt? Dit komt omdat je het glucoseverbruik in je lichaam verhoogt. En daarnaast verlaag je ook het risico op botontkalking omdat je met krachttraining sterkere botten ontwikkeld.
  5. Veroudering tegen gaan
    Je weet vast dat als je ouder wordt je huid helaas ook wat slapper wordt. Toch kan je dit proces verminderen door aan krachttraining te doen. Zo zie je er op oudere leeftijd ook nog stralend uit!
  6. Sterker worden
    Uiteraard wordt je door krachttraining sterker. Maar dit kan alleen maar voordelig zijn in je dagelijkse activiteiten. Je zal die zware boodschappentas veel makkelijker naar de auto sjouwen en je kind op je arm? Makkie!
  7. Meer zelfvertrouwen
    Door krachttraining voel je je niet alleen lichamelijk fitter en sterker, maar ook mentaal doet dit veel voor je. Je zelfvertrouwen zal daarom ook zeker toenemen.
  8. Betere houding
    Je algehele lichaamshouding zal verbeteren als je even aan krachttraining doet. Je zal bijvoorbeeld veel beter rechtop zitten en je rug rechter houden als je bijvoorbeeld door je knieën gaat.
  9. Minder kans op blessures
    Doordat je met krachttraining meerdere spiergroepen traint verminder je de kans op blessures. Als je 1 sport beoefent, zoals fietsen, train je maar een klein gedeelte van je spieren. Hierdoor zullen die spieren eenzijdig worden belast en andere spieren niet goed ontwikkelen. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer kans op een blessure.
  10. Verbetert je hormoonbalans
    Voor veel dames zal dit fijn zijn: hormonen in balans! Met krachttraining geef je namelijk je testosteron en het groeihormoon een boost!

Tip: Begin thuis met krachttraining

Ga niet te hard van stapel!
Begin daarom thuis met krachttraining. Hiermee went je lichaam er aan en leer je ook vast de basisprincipes.

Op Youtube kun je heel veel oefeningen voor beginners bekijken. Maar ook wij helpen je graag verder met verschillende oefeningen en schema's.

Check ze hier:

+ Trainen met weerstandselastieken: GRATIS schema

+ Full-body workout met fitness elastieken

+ Kettlebells en dumbells: hoe val je er mee af?

+ 5 unieke oefeningen voor het trainen met dumbbells

Beginnen met krachttraining? Gratis verzending + Morgen in huis