Tips voor een summerbody!

Ook al is het nog maar februari, de lente hangt alweer in de lucht en voordat je het weet zitten we alweer midden in de zomerperiode! Op precies te zijn hebben we 'nog maar' 116 dagen om ons summerproof te trainen! Ben jij al begonnen?

Onze Fitness Elastieken, Kettlebells en Dummbells zijn uitermate geschikt voor het creëren van je summerbody.

Maar ook met deze hulpmiddelen alleen kom je er helaas niet. Er is meer nodig om een summerbody te creëren. Wij geven je een aantal tips die je hierbij gaan helpen.

  1. Bewegen.

Ja, zonder beweging zul je weinig resultaat merken. Elke dag wat  beweging is gezond voor je. Maar alleen een stukje fietsen naar de supermarkt of een paar keer extra de trap oplopen zal helaas niet het gewenste resultaat geven. Hiervoor zul je echt zeker 3 keer in de week hard aan de bak moeten met krachttraining, maar ook cardio hoort hierbij!

Gelukkig hoef je echt niet perse naar een dure sportschool te gaan. Wist je namelijk dat je met een fitness elastiek set al een full body workout kan doen? Echt ideaal om thuis mee te trainen!
En wij geven je er een GRATIS E-book bij waarin hele nuttige oefeningen staan (tevens ook bij de kettlebells en dumbells).

Door de verschillende weerstanden van de elastieken kun je de training zo zwaar maken als je zelf wilt. Je zult zien dat je binnen een aantal weken al een veel zwaardere weerstand kan gebruiken dan dat je in het begin had #gains ;).

Wil je spieren kweken? Gebruik dan een weerstand/gewicht waarmee je 8 tot 12 herhalingen kan maken.
Om je spieren zichtbaar te maken is het verlagen van je vetpercentage een must. Wist je dat je echt niet plaatselijk vet kan verbranden? (dus buikvet verliezen door buikspieren te trainen). Je lichaam bepaalt namelijk zelf waar het vet wordt verbrand.

Op zoek naar een trainingsschema? Wij hebben er een voor je uitgewerkt!

2. Gezond eten

Maar eigenlijk, nog veel belangrijker is je voeding! Zonder gezonde voeding en het juiste aantal calorieën kun je net zo goed stoppen. Als je wilt afvallen is het echt van belang minder calorieën tot je te nemen dan dat je verbruikt.
Stel, je energie behoefte is 2.000 calorieën per dag – omdat je weinig beweegt – dan heb je dus genoeg aan 2.000 calorieën per dag. Er is dan sprake van een goede energiebalans.

Wanneer je dagelijks meer energie (calorieën) verbruikt, dan dat je binnen krijgt, dan is er sprake van een negatieve energiebalans. Wanneer je deze status een lange tijd volhoudt, zul je afvallen.

Meer weten over het belang van voeding bij krachttraining? Je leest het hier. 

3. Voldoende drinken

En dan bedoelen we (helaas;)) niet de lekkere borrel op vrijdagmiddag maar water. Water is essentieel voor het lichaam aangezien het voor 70% uit water bestaat.
Daarnaast is het ook essentieel bij de opname en afbraak van voeding. En voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.
Hoe meer water je drinkt hoe meer vocht je zult verliezen. Je zult hierdoor op den duur ook een drogere look realiseren. Bereid je voor op veel toiletbezoekjes!
Weten hoeveel water je op een dag moet drinken? Gebruik hiervoor de volgende formule:

0,03 x je lichaamsgewicht = jouw dagelijkse hoeveelheid drinkwater (liter).

4. Voldoende slaap

Misschien weet je dit al lang of is dit compleet onbekend voor je; nachtrust is essentieel als je wilt afvallen!
Hoe dat kan? Het heeft alles te maken met hormonen die je aanmaakt.

Het hormoon Leptine geeft een rol bij het onderdrukken van je hongergevoel en laat nou net de productie hiervan afnemen na een slechte nacht. Uitkomst: honger!
Daarnaast neemt ook nog eens je stresshormoon toe waardoor ook je hongergevoel wordt versterkt.
En als klap op de vuurpijl neemt ook nog eens de productie van je groeihormoon af. Dit is juist een essentieel onderdeel voor de reparatie van je spierweefsel na een training. Uiteindelijk zal hierdoor ook je stofwisseling trager worden = trainen voor (bijna) niks :(

Een bijkomend probleem (nog een?) is dat je niet alleen meer gaat eten, maar je het vet ook nog eens verkeerd opslaat.

Conclusie: goed slapen is essentieel voor het creëren van je summerbody! En dan het liefst ook nog 7 - 8 uur per nacht in een vast ritme (dus niet de ene avond om 23:00 uur en de andere om 01:30 uur).

We hopen je hiermee een beeld te hebben gegeven over wat exact belangrijk is om je zomerfiguur te verwezenlijken.

Maar denk er aan: stel voor jezelf een haalbaar doel en vergelijk jezelf niet met alle (instagram) modellen. 

Voor een FULL BODY training

 

Krachttraining